Morsa Aquavit i nytt design
Helt siden Morsa Aquavit ble relansert i år 2000 har disse flaskene skilt seg ut i «akevittflokken» med sitt lette og elegante design. Neck-hangeren har også vært et populært samleobjekt med en morsom brennevinshistorie.
Imidlertid har Morsa-designet også den ulempen at flaskene ble omtrent usynlig i hyllene på barer og vinmonopol ved siden av andre akevitter. I 2015 er det 2-3 ganger så mange akevitter å velge mellom som den gang Morsa Aquavit ble relansert. Synlighet er derfor helt avgjørende for et godt salgsvolum og fortsatt eksistens av den eneste akevitten med historiske røtter i Moss og Østfold. Både Morsa-styret og Arcus har derfor gjennom årene konkludert med at Morsa-flaskene må bli mer synlig. 8. oktober 2015 var i så måte en historisk dag. Da var deler av Morsastyret på besøk i Arcus sitt helautomatiske produksjonsanlegg på Gjelleråsen og overvar tappingen av de første 6 000 Morsaflaskene med ny etikett. Etiketten er utviklet via Arcus sitt designbyrå, i tett samarbeid med Morsastyret – og med høring blant Morsas medlemmer. Det var et stolt styre som kunne nyte synet av «ny-Morsa-flaske» nr. 1 ankomme enden av samlebåndet, etter at etikettene var påsatt med millimeterpresisjon. Deretter ble de første 12 flaskene automatisk pakket i kartong nr. 1, og denne kartongen vil bli høytidelig åpnet på Morsa 1833 sin jubileumsfest i Moss den 31. oktober.
De øvrige kartongene fulgte så produksjonslinjen videre, ble pakket på paller som førerløse trucker kjørte til lageret. Der står de og godgjør seg inntil restlageret av de opprinnelige Morsa-flaskene er kjørt ut til butikker og barer. Det innebærer at de første nye flaskene antas å åpenbare seg i hyllene mot slutten av 2015. Det blir spennende å følge med om salg av og kjennskap til vårt fortreffelige produkt utvikler seg slik vi håper!